Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
1 Frank / BCM-14: 1 Frank 1923 Vlaams - 3 hoger
« Laatste bericht door Papleux Pierre Gepost op februari 17, 2024, 10:07:16 am »
Heeft iemand dit verschil al opgemerkt ?
Est-ce que quelqu'un a déjà remarqué cette particularité ?
92
Bonjour,
j'ai lu dans les catalogues que pour les monnaies Belges (jusque 2001), la valeur vers le haut (50Fr) si l'inscription sur la tranche est lisible à l'endroit c'est une position "A". 
93
5 Centimes / BFM-14: 5 centimes 1847 dubbele 7 zuid
« Laatste bericht door WDA Gepost op februari 14, 2024, 18:37:27 pm »
dubbele 7 zuid
94
Deze is gedurende de eerste minuut gedrukt. Waar ben je die tegengekomen?

mvg,

Dimitri
95
2 Centimes / Re: (Onderzoek) BFM-10: 2 centimes 1875 5 over 4?
« Laatste bericht door WDA Gepost op februari 13, 2024, 12:13:03 pm »
een tweede exemplaar
96
100 Frank / Re: (Voorbeeld) BFM-199: 100 Frank 1950 - Vlaams
« Laatste bericht door WDA Gepost op februari 12, 2024, 15:35:54 pm »
idem
97
Algemene discussies ~ Discussions generales ~ General discussions / Re: Positiebepaling 50 francs 1935 BFM-181-182
« Laatste bericht door WDA Gepost op februari 11, 2024, 13:58:33 pm »
in 2011 had ik ook een gelijkaardige vraag, hier wat Olivier Elsen me toen mailde :

"Voor de Expo 1935 is de waarde op vz. aangeduid (met St. Michiel), het is duidelijk vermeld in de wetgeving en de instructies aan de munt. Daarom is er dikwijls confusie tussen pos. A en B.
 
De medaille slagen voor de Vlaamse type zijn inderdaad niet 100 % op 12 h, de kz. is meestal tussen 11 en 12 h van de vz. axis."

Pos A = keerzijde (eeuwgetijde of centenaire) naar boven leggen en randschrift leesbaar

Pos B = voorzijde (Saint Michel) naar boven leggen en randschrift leesbaar
 
98
Ik heb eigenlijk een vraag over hoe de positiebepaling werkt bij een 50 frank stuk 1935. Het is namelijk zo dat op de voorzijde ook de waarde staat, waar dit anders op de keerzijde staat. Onlangs heb ik een munt teruggekregen van NGC en die hebben hier een positie B gegeven, terwijl de veilinghouder als ik het zien als een positie A ( Eeuwfeest bovenaan, randschrift leesbaar). Nu bij NGC durft er al eens een fout gebeuren, maar vraag het mij toch af wat het nu juist is aangezien de bijzondere situatie bij deze munt.
99
Bedankt voor je reply !
Ik ben dus niet de enige lees ik,
een klein pakje van m'n hart toch want ik vreesde ietwat fouts te doen met die zelfklevende...
Ja die Velpon is dan dus toch niet het beste plan aller tijden,
tot nu toe echter geen reactie met zilver of koper in kartonnen munthouders.
Het gekke is dat m'n mentor, waarvoor ik een 750-tal munthouders met labels heb ontworpen en vervaardigd, ook zelfklevende gebruikt en dat die kerel geen één enkele heeft van mij waarvan de lijm loslaat of ook maar een beetje openkomt, zelfs niet aan de bovenzijde !
Ik heb hem gisteren ingeschreven op deze website omdat hij enkel en alleen misslagen en variaties verzamelt  :)
Hij zal z'n oogjes kunnen uitwrijven en hopelijk ook wat van z'n verzameling kunnen tonen zodat de nieuwe CBNU catalogus ze kan opnemen...

Maar goed, wat je daar zei over luchtdichte capsules is best wel iets waar ik me in kan vinden.
Wel enkel voor m'n beste stukken anders is het te gek.
Aangezien ik graag zelf iets van labeltje erop wil kleven met wat uitleg erop en/of afwijkingen die ik ontwerp in MS Excel en afprint dacht ik aan de iets grotere Slabs van bv. Leuchtturm.
Dat stukje erop dat voorzien is voor een klever is perfect om wat tekst op te typen.
Maar ik vroeg me enkel af of deze luchtdicht zijn ? Vind er geen info over bij de beschrijvingen...
Iemand een idee hiervan of een beter alternatief ?
Ik dacht misschien dat de zwarte inleg iets is van materiaal wat het geheel zou afdichten na dichtklikken van het geheel ?
Foto hieronder
Bedankt alvast,
doc.

100
Ik lees regelmatig van verzamelaars met hetzelfde probleem. Ofwel komt het plastic van het kartonnetje los, wat minder erg is, ofwel komt het gelijmde plastic van elkaar los. Ikzelf heb het laatste eigenlijk zelden voor. Dan vooral bij grote munten zoals de 5 frank. Ofwel gebruik ik munthouders van Davo of merkloze, maar volgens mij worden die gewoon allemaal in dezelfde fabriek gemaakt.
Wat jezelf doet is eigenlijk wel goed: de mappen niet stapelen, zo worden de munten niet platgedrukt, maar anderzijds worden de munthouders niet blijvend aangedrukt. Maar hiermee gaan de munthouders wel open, wat eigenlijk niet zou mogen. Ik heb toch eerder de induk dat dit probleem zich de laatste paar jaar zich meer en meer stelt.
Zoals je zelf aangeeft is Velpon misschien niet de beste oplossing. Zoals jezelf wel zal weten ruikt dit zeer sterk en kan het inderdaad reageren met het metaal. Ikzelf heb enkele jaren geleden muntcapsules gekocht. Helaas bleken deze niet luchtdicht te zijn. Dus heb ik met een alleslijmer, bijna geurloos,  de capsules toegeplakt. Helaas reageerde het met mijn grootste koperen munten aan de rand (helaas ook met mijn duurste aankoop dat ik ooit gedaan heb). Dus ook weer wat geleerd.
Er zijn verzamelaars die om de zoveel jaar al hun munthouders vervangen. Plastic gaat ook achteruit van kwaliteit na verloop van tijd.
Een andere oplossing is het gebruik van (luchtdichte) muntcapsules, voor je mooiste munten. Nadeel is dat deze heel wat meer plaats innemen.
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]