Auteur Topic: (MD) BFM-32 1862 10 centimes - Double date  (gelezen 2199 keer)

november 17, 2009, 00:07:41 am

yakmanq

  • New
  • *
  • Berichten: 14
    • Rings of Stone
(MD) BFM-32 1862 10 centimes - Double date
« Gepost op: november 17, 2009, 00:07:41 am »
Doubled date
« Laatst bewerkt op: november 27, 2015, 02:56:29 am door misslagske »

oktober 18, 2015, 11:00:34 amReactie #1

Captain Hornet

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 498
  • "Er zijn geen feiten, alleen interpretaties" F.N.
Re: BFM-32 1862 10 centimes - Double date
« Reactie #1 Gepost op: oktober 18, 2015, 11:00:34 am »
Gegroet

Een dubbele datum bij de 10 Centimes voor diverse jaartallen is geen uitzondering of zeldzaamheid volgens mij.
Af en toe kom ik er wel eentje tegen. Met een beetje speurwerk komt men wel een dubbele datum bij de leeuwkes van Leopold I of Leopold II tegen.

Hieronder twee exemplaren van een doubled die mint error.
De tekst aan de voorzijde van de munt is overal doubled. Aan de keerzijde van de munt is de tekst of afbeelding echter normaal.
Welke klasse van double die mint error dit zou kunnen zijn wil ik mij zeker niet uitspreken. De kennis van het aanmuntingsproces en mijn technisch Engels heeft zijn beperkingen. Ik kan er wel een paar uitsluiten denk ik.

Double Die Classification:
1.Class I: Die being re-hubbed is rotated near the center of the die from the position it was in during the original Hubbing.
2. Class II: Design features on the Die/Hub become distorted or miss-shaped during the annealing/tempering process causing the images to no longer align properly when being re-hubbed.
3. Class III: Happens when working hubs with different designs features are used to Hub a Die.
4. Class IV: Happens when a Die is moved off center in the Hubbing Press from the position it was in during the initial Hubbing.
5. Class V: Happens when a Die is pivoted around a point near the rim during the rehubbing process.
6. Class VI: Happens when a Hub is overused and the design features become thickened or flattened creating thick design features on the Working Dies.
7. Class VII: Happens when a Die being Hubbed is impressed with a normal hub and a then re-hubbed using a hub that has had its features changed or removed
8. Class VIII: Happens when the top of a Die being Hubbed is not parallel to that of the Hub.

bron: http://coinauctionshelp.com/doubledieminterror.html#.ViNXYVXotMs

Het tweede exemplaar heeft bovendien nog extra metaal op de rand en een heleboel breuklijnen.

AYS

Captain Hornet
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2015, 18:37:44 pm door Aernout »
Kleine verzamelaar van Belgische munten, liefst met een eigenaardigheid eraan...