Auteur Topic: Medailleslagen  (gelezen 3099 keer)

januari 06, 2017, 16:03:17 pm

philippe

  • Master
  • ****
  • Berichten: 794
Medailleslagen
« Gepost op: januari 06, 2017, 16:03:17 pm »
Hallo Aernout
Ben uw (2017) catalogus aan het overlopen met andere die ik in de loop der tijden heb overgeschreven, qua prijs en rariteiten, wat mij opvalt is de medailleslagen die bij u in mindere mate voorkomen, mag ik van uitgaan dat de andere medailleslagen die bij u niet voorkomen niet meer bestaan en verwijderd mogen worden ?
Graag wat meer uitleg ?
Grtjs

januari 07, 2017, 14:15:20 pmReactie #1

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4743
    • CBNU
Re: Medailleslagen
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2017, 14:15:20 pm »
Hallo Aernout
Ben uw (2017) catalogus aan het overlopen met andere die ik in de loop der tijden heb overgeschreven, qua prijs en rariteiten, wat mij opvalt is de medailleslagen die bij u in mindere mate voorkomen, mag ik van uitgaan dat de andere medailleslagen die bij u niet voorkomen niet meer bestaan en verwijderd mogen worden ?
Graag wat meer uitleg ?
Grtjs

Beste,

Deze heb ik nog niet gezien met een perfecte uitlijning (= medailleslag). Ze kunnen bestaan in tussengradaties.
We zoeken verder. Indien er eentje toch gevonden is, plaats deze gerust op het forum.
Ter info: 95% verdraaiing is geen perfecte uitlijning...

mvg,
LA
Start klein om groots te eindigen

januari 08, 2017, 13:52:28 pmReactie #2

Misslagske

  • Joselito Eeckhout
  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4088
    • eBay
Re: Medailleslagen
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2017, 13:52:28 pm »
Wat ook meespeelt is dat het niet eenvoudig is om 3 exemplaren terug te vinden. Ik ken zelf veel stukken die in medailleslagen bestaan, maar als het niet de veel voorkomende zijn, die al opgenomen zijn in de catalogus, dan is het niet evident om er 3 te vinden, en die dan ook nog eens 100% perfect in lijn zijn. Hierdoor is het ook enorm lastig om deze medailleslagen een prijs toe te wijzen. De ene medailleslag is de andere niet!

Mvg,
Misslagske

januari 08, 2017, 15:16:06 pmReactie #3

jagoedo

  • Master
  • ****
  • Berichten: 574
Re: Medailleslagen
« Reactie #3 Gepost op: januari 08, 2017, 15:16:06 pm »
Wat ook meespeelt is dat het niet eenvoudig is om 3 exemplaren terug te vinden. Ik ken zelf veel stukken die in medailleslagen bestaan, maar als het niet de veel voorkomende zijn, die al opgenomen zijn in de catalogus, dan is het niet evident om er 3 te vinden, en die dan ook nog eens 100% perfect in lijn zijn. Hierdoor is het ook enorm lastig om deze medailleslagen een prijs toe te wijzen. De ene medailleslag is de andere niet!

Mvg,
Misslagske

Lineaire waardetoekenning gelinkt aan de graden rotatie waarbij de uitersten waarden de waarde voor een muntslag en die van een medailleslag aannemen?  :P

januari 08, 2017, 16:47:06 pmReactie #4

Misslagske

  • Joselito Eeckhout
  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4088
    • eBay
Re: Medailleslagen
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2017, 16:47:06 pm »
Volgens mij klinkt dat op het eerste zicht goed, tot je denkt dat een stuk met 160° verdraaiing dan 90% van de waarde krijgt van een medailleslag? Dat zal niet lukken vrees ik.

Ik denk dat je de waarde kunt indelen als volgt:

5-25° verdraaiing => Prijs van gewoon stuk + 10 % prijs medailleslag
30°-150° => Prijs van gewoon stuk + 20 % prijs medailleslag
160°-175° => Prijs van gewoon stuk + 30 % prijs medailleslag

Ik dat zoiets dichter bij de realiteit zal liggen ;) Dan zou een medailleslag ongeveer 3 maal zoveel zijn als een 160° verdraaiing.

Mvg,
Misslagske

januari 08, 2017, 20:25:24 pmReactie #5

jagoedo

  • Master
  • ****
  • Berichten: 574
Re: Medailleslagen
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2017, 20:25:24 pm »
Volgens mij klinkt dat op het eerste zicht goed, tot je denkt dat een stuk met 160° verdraaiing dan 90% van de waarde krijgt van een medailleslag? Dat zal niet lukken vrees ik.

Ik denk dat je de waarde kunt indelen als volgt:

5-25° verdraaiing => Prijs van gewoon stuk + 10 % prijs medailleslag
30°-150° => Prijs van gewoon stuk + 20 % prijs medailleslag
160°-175° => Prijs van gewoon stuk + 30 % prijs medailleslag

Ik dat zoiets dichter bij de realiteit zal liggen ;) Dan zou een medailleslag ongeveer 3 maal zoveel zijn als een 160° verdraaiing.

Mvg,
Misslagske

Ok, dat kunnen we simpel oplossen.
Zeg gewoon dat de waarde van alles tot en met 175° bepaald wordt volgens de lineaire waarde -30%. Alles boven 175° = prijs van medailleslag. De waardes zijn uiteraard ter illustratie weergegeven.
Aangezien we niets weten over de kans of een bepaalde rotatie voorkomt, kunnen we ervan uitgaan de kans voor iedere rotatie gelijk is. Toch? Dan lijkt een lineaire waardetoekenning voor mij logischer in vgl met een exponentiële.




januari 09, 2017, 16:06:18 pmReactie #6

Misslagske

  • Joselito Eeckhout
  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4088
    • eBay
Re: Medailleslagen
« Reactie #6 Gepost op: januari 09, 2017, 16:06:18 pm »
Wat doe je dan met bijvoorbeeld een 20 Centimes 1953? Die hebben allemaal een verdraaiing van ongeveer 30°. Volgens mij zou dan de perfecte muntslag een pak meer mogen kosten ;)

Mvg,
Misslagske

januari 10, 2017, 22:04:41 pmReactie #7

jagoedo

  • Master
  • ****
  • Berichten: 574
Re: Medailleslagen
« Reactie #7 Gepost op: januari 10, 2017, 22:04:41 pm »
Wist ik niet. Volgens mij heb ik er toch enkele in collectie met zo goed als muntslag maar kan pas bevestigen als ik het nog eens bekijk want op basis van de foto's kan ik het niet met 100% zekerheid zeggen. Keep you posted.
We kunnen evengoed hetzelfde systeem toepassen mits enkele correcties. Tenzij we over betere data beschikken?