Auteur Topic: Suggesties ter verbetering  (gelezen 1957 keer)

juni 17, 2019, 15:50:41 pm

oisser

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 309
Suggesties ter verbetering
« Gepost op: juni 17, 2019, 15:50:41 pm »
Ik ben de laatste dagen bezig geweest met het oplijsten van mijn bankbiljetten en zou het volgende voorstel willen lanceren
ter verbetering en verduidelijking van het hoofdstuk BFB (en de anderen).

Zou het mogelijk zijn om de verschillende edities (i.e. de handtekening versies) per biljet een subindex te geven in de tabel?
Dit hoeft niet meer te zijn dan een letter a, b, c, enz achteraan de tabelentry. Vooraan kan natuurlijk ook dat kan bekeken worden.
Dit gaat een oplijsting van de biljetten eenvoudiger maken want nu is het biljet 100 Frank Beyaert gehandtekend door
Dasin en Godeaux hetzelfde als deze van Van Droogenbroeck en Verplaetse, terwijl het simpelweg BFB-68-b en BFB-68-e zouden kunnen
zijn. Let wel, ik vermeld de bankbiljetten omdat die precies wel allemaal gekend zijn, bij de munten gaat dat een ander paar mouwen zijn
rekening houdende met de mogelijke varianten die er eventueel nog bij moeten komen. Een oplossing hiervoor zou een lexicografische
ordening kunnen zijn, maw het systeem van een telefoonboek wat wil zeggen dat elke "normale" munt een index krijgt zoals bij de
biljetten en de varianten een subsubindex. Om een concreet voorbeeld te geven van deze laatste beschouw BCM-13. De 1 Frank stukken
CuNi van Albert I voor de Congo in Franse versie. Nu staan er geen subindices, maar deze zouden dan lopen van a tem i. De beide
vermelde varianten zouden dan c1 en e1 kunnen zijn of ca en ea. Indien er extra varianten bijkomen, bijvoorbeeld 1926 over 1925
(welke ik gekocht heb van een gereputeerd handelaar, dus niet vals  ;) ) zou dan in een volgende editie gewoon f1 of fa kunnen zijn.
De nummering die bestond wijzigt hiermee niet.

Is dit een overweging waard?

Een andere uitbreiding die ik persoonlijk zeer handig zou vinden is een "leeg kotteke" bij elke entry om aan te duiden of je het
exemplaar hebt of niet. Dit gaat mijn gekribbel in het boek iets meer kunnen structureren. Een extraatje zou kunnen zijn door twee
dergelijke vakjes te zetten om bijvoorbeeld aan te duiden of een exemplaar vervangen moet worden of dat je er meerdere hebt of iets
dergelijks. De gebruiker kan deze naar believen invullen. Mijns inziens zou dit laatste uniek zijn en dit is een meerwaarde
ter bevordering van de verkoop die andere boeken niet hebben.

Ten slotte een vraag. Welke systeem wordt er gebruikt om een dergelijk boek te maken? Is dat latex?

Laat maar horen wat jullie gedachten zijn.

Dimitri

juni 17, 2019, 20:34:55 pmReactie #1

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4743
    • CBNU
Re: Suggesties ter verbetering
« Reactie #1 Gepost op: juni 17, 2019, 20:34:55 pm »
Beste,

Bij deze willen we melden dat uw vraag goed toegekomen.

We bekijken wat praktisch mogelijk is.

mvg,
LA
Start klein om groots te eindigen