Auteur Topic: Database voor OpenNumismat  (gelezen 2638 keer)

april 25, 2020, 16:04:37 pm

oisser

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 309
Database voor OpenNumismat
« Gepost op: april 25, 2020, 16:04:37 pm »
Is er een optie om de catalogus in database vorm te gieten voor het gebruik in OpenNumismat?
Dit is een programma om een overzicht te maken van een muntenverzameling.

link naar het prgramma is hier

Het ziet er behoorlijk mooi uit maar is soms wel ietwat zoeken naar een bewerking die je wil doen.
Een uitgebreidere handleiding zou nuttig kunnen zijn. Ik ga het in ieder geval eens verder uitproberen.

mvg,

Dimitri

april 26, 2020, 12:36:04 pmReactie #1

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4744
    • CBNU
Re: Database voor OpenNumismat
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2020, 12:36:04 pm »
Zie er mooi uit, maar lijkt me erg veel werk...

Zoals ik het kan dan iedere verzamelaar zijn eigen munten/database maken ?

mvg,
LA
Start klein om groots te eindigen

april 26, 2020, 18:13:25 pmReactie #2

oisser

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Database voor OpenNumismat
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2020, 18:13:25 pm »
Beste Laurens,

Ja, het programma laat toe om je collectie weer te geven zoals je zelf wil. Een treeview is de basis en hieruit kan je door een andere plaats in de tree te kiezen alle onderliggende munten bekijken in de lijst rechts. Deze past direct aan naargelang waar je in de treeview klikt. In deze lijst kan je verder filteren zoals in een spreadsheet. De kolommen die zichtbaar zijn stel je zelf in. Elke munt kan (ik dacht 7) foto's omvatten dewelke je ook kan weergeven in de lijst.

Een individuele munt zijn gegevens moet je in een input venster intypen of je kan vanuit excel een import doen van zoveel munten als je wil in 1 keer. Dit werkt perfect, heb het gedaan met een aantal van mijn exemplaren.

De gegevens die je invoert worden opgeslagen in een database ergens op je computer en je kan ook een database openen om mee te werken en het is deze optie waar ik naar refereerde. Een database met de basisinfo omtrent de munten vermeld in de catalogus. Er zijn databases beschikbaar met bv, 2 euro munten, enz. en dus is een dergelijke database handig om snel mee te kunnen starten. Waarde gegevens in de verschillende kwaliteitstrappen zou ik niet meenemen, dat is te volatiel, foto's zijn ook niet nodig, iedereen kan die best naar eigen believen maken of produceren zonder copyright te veel oneer aan te doen. Dus het zouden een vrij beperkt aantal parameters kunnen zijn en dat is volgens mij in excel te doen. Het inlezen in het programma van deze excel is eenvoudig en het is deze database die er uit komt die je zou kunnen verspreiden. Een dergelijk iets vervangt nooit de catalogus, daar staat veel meer info in. Het moet ook niet het hele boek zijn. Elke verzamelaar kan dan naar eigen smaak alles aanpassen, overtollige munten deleten die niet in de collectie komen, varianten bijvoegen die niet in de catalogus staan, enz. Mogelijkheden genoeg.

Ik ben er nu een paar dagen mee bezig om het te leren gebruiken en een stukje van mijn collectie in te zetten. Het gaat goed, ik maak nu minder fouten, en onvolkomenheden in mijn vorige overzicht haal ik er vrij snel uit door de mogelijkheid van het filteren van de gegevens. Echter, in het begin niet direct denken "ik zal alles er eens rap insteken", je gaat fouten maken of een set-up creëren waar je achteraf niet blij mee bent. In het begin gewoon zoeken naar wat het beste is voor jezelf en daarna beginnen met alles er in te steken. Ik heb geen info omtrent metaal
meegenomen in de translatie van excel naar OpenNumismat terwijl die info wel in mijnen excel zit. Nu is het jammer dat ik dat niet gedaan heb. Echter ik kan dat zonder probleem wijzigen in het programma voor een hele serie tegelijkertijd door deze te selecteren en in een multi-edit ineens te doen. Maar het had sneller gekund moest ik het in het begin gedaan hebben. Neem je tijd om deze translatie proper te doen, je gaat heel veel tijd besparen. Ik ben persoonlijk een paar keer opnieuw begonnen.

Vele opties heb ik nog niet bekeken of weet ik het bestaan niet van af. Het is voor mij ook redelijk nieuw. Een uitgebreidere handleiding had wel praktisch geweest, nu is het één pagina op het www om je gestart te krijgen.

Een aanrader om eens uit te proberen en geef het in het begin niet te snel op.

mvg,

Dimitri


april 27, 2020, 20:19:54 pmReactie #3

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4744
    • CBNU
Re: Database voor OpenNumismat
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2020, 20:19:54 pm »
Bedankt voor de bijkomende uitleg.

"Een goede voorbereiding is den helft van het werk"... zeggen ze. Ik denk wel dat dit hier ook van tel is.

mvg,
LA
Start klein om groots te eindigen