Auteur Topic: BFM-4 beschadigd muntplaatje  (gelezen 3244 keer)

mei 16, 2020, 21:05:02 pm

oisser

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 309
BFM-4 beschadigd muntplaatje
« Gepost op: mei 16, 2020, 21:05:02 pm »
In mijn hoop met nog te sorteren en identificeren munten het volgende exemplaar gevonden. Het betreft een 1 centiem van Leopold II, maar de datum is niet leesbaar. De vraag is nu hoe en vanwaar komt deze beschadiging? Een piste zou kunnen zijn dat er voor het slagen een schilfer van het muntplaatje is afgesprongen. Waarom voor het slagen? Omdat de voorzijde intact is. Moest het een -al dan niet opzettelijk- aangebrachte beschadiging zijn dan zou de voorzijde vermoedelijk ook gevolgen hebben gehad. Als je kijkt naar het beschadigde oppervlak zie je de "lijnen" van het monogram doorlopen. Dit is iets wat bij een beschadiging na het slaan vermoedelijk ook niet meer te zien zou zijn.

Een andere piste zou kunnen zijn dat er een koperoplossend zuur in aanraking is geweest met de munt. Ik hou het op de stelling is dat het een beschadigd muntplaatje was voor het slaan.

Ik vind het een bijzonder mooie munt en ik denk er aan om een pagina te maken met beschadigingen want ik heb er meerdere. De anderen zijn "huisvlijt" zoals ze hier worden genoemd, maar sommige zijn echt wel kleine kunstwerkjes.

Andere pistes zijn welkom, ik hoor ze graag.

mvg,

Dimitri


mei 31, 2020, 18:45:24 pmReactie #1

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4743
    • CBNU
Re: BFM-4 beschadigd muntplaatje
« Reactie #1 Gepost op: mei 31, 2020, 18:45:24 pm »
De vraag is nu hoe en vanwaar komt deze beschadiging? Een piste zou kunnen zijn dat er voor het slagen een schilfer van het muntplaatje is afgesprongen. Waarom voor het slagen? Omdat de voorzijde intact is. Moest het een -al dan niet opzettelijk- aangebrachte beschadiging zijn dan zou de voorzijde vermoedelijk ook gevolgen hebben gehad. Als je kijkt naar het beschadigde oppervlak zie je de "lijnen" van het monogram doorlopen. Dit is iets wat bij een beschadiging na het slaan vermoedelijk ook niet meer te zien zou zijn.

Afschilfering na het slaan, lijkt me het meest logisch...

De bijlage is het bewijs dat het weldegelijk mogelijk is...

mvg,
LA
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2020, 19:01:51 pm door Aernout »
Start klein om groots te eindigen