Auteur Topic: BFM-diverse: Excentrisch geslagen munten en ontbreken kartelrand  (gelezen 4170 keer)

januari 22, 2013, 20:23:52 pm

kris

  • New
  • *
  • Berichten: 12
BFM-diverse: Excentrisch geslagen munten en ontbreken kartelrand
« Gepost op: januari 22, 2013, 20:23:52 pm »
Hallo,

ik ben in het bezit van een 1 frank 1970 (ZF-P) en 5 franc 1974 (P-FDC), beiden 10 tot 15% off center.  Beide munten hebben een gladde rand en ik vraag mij af hoe het komt dat er daar geen kartelrand, zelfs niet gedeeltelijk, is te zien.   Heeft hier iemand een verklaring voor ?  ???

Groeten,
Kris
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2015, 20:31:33 pm door Aernout »

januari 27, 2013, 20:52:43 pmReactie #1

Captain Hornet

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 498
  • "Er zijn geen feiten, alleen interpretaties" F.N.
Re: Excentrisch geslagen munten en ontbreken kartelrand
« Reactie #1 Gepost op: januari 27, 2013, 20:52:43 pm »
Gegroet

Ik waag mij aan een antwoord.
De gewone kartelrand wordt meestal op hetzelfde moment geperst als de voor- en keerzijde. Als het muntplaatje niet perfect in de matrijs ligt wordt deze niet bedrukt.

Bij bepaalde munten wordt de randbewerking na de muntslag aangebracht. Een duidelijk voorbeeld hiervan is 20 Frank "ELSTROM" of "KEUSTERMANS-TITS" NBFB-153 tot 156 met het oogdecoratiemotief. Dit wordt er rollend ingeperst. Een ander voorbeeld zijn de kroontjes en de sterretjes bij 5 Fr Wijnants net voor WO II.

Dit zijn de twee meest voorkomende procedés van toen.

Bij de huidge euromunten hebben de muntplaatjes reeds hun specifieke herkenbare rand voor dat ze een voor- en keerzijde krijgen.

AYS

Captain Hornet
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2013, 21:08:38 pm door Captain Hornet »
Kleine verzamelaar van Belgische munten, liefst met een eigenaardigheid eraan...

januari 28, 2013, 19:17:54 pmReactie #2

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4743
    • CBNU
Re: Excentrisch geslagen munten en ontbreken kartelrand
« Reactie #2 Gepost op: januari 28, 2013, 19:17:54 pm »
Ik waag mij aan een antwoord.
De gewone kartelrand wordt meestal op hetzelfde moment geperst als de voor- en keerzijde. Als het muntplaatje niet perfect in de matrijs ligt wordt deze niet bedrukt.

Ik denk ook de reden zal zijn.

Soms kan het zijn dat er een stukje kartelrand te zien is op de plaats waar het blanco en geslagen deel elkaar tegenkomen.

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen