Auteur Topic: BFM-35 10 Centiem 1905 Fr dubbelzijdige incuus dubbelslag medailleslag  (gelezen 4162 keer)

februari 21, 2015, 21:18:10 pm

Atlantic

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 362
BFM-35 10 Centiem 1905 Fr dubbelzijdige incuus dubbelslag medailleslag
« Gepost op: februari 21, 2015, 21:18:10 pm »
Een uitdaging voor iedereen, graag jullie idee wat dit is, ik kom niet verder als een "dubbelzijdige incuus dubbelslag medailleslag"

Hij weegt 3,96g wat mooi overeenkomt met een afgesleten 10c van Leopold 2. Hij is aan de twee kanten incuus, gecirculeert, over de loop van de tijd heeft er zich vuil opgehoopt in de incuse uitsparingen. Het is een medailleslag, de twee zijden staat bijna prachtig tegenover elkaar uitgeleind alhoewel er geen reden te bedenken is hoe het een medailleslag kan zijn. Het plaatje is iets breder dan een gewone maar lijkt logisch te verklaren door het uitzetten, het gat is praktisch even groot als een normaal stuk, ietsje groter maar dat zou ik toewijzen aan het feit van lagere druk door meerdere plaatjes tussen de stempels. Bovendien is het aan twee kanten een dubbelslag wat je zo niet zou merken, kan je pas goed zien als je hem spiegelt, het bovenste stuk van de laurier zou zelfs in de 10 lopen wat op een normaal stuk er toch rond de 3mm vanaf is, had het eerst gezien door de dubbele lus linksboven aan het monogram en daarna aan de bredere kroon. Tussen en boven de 0 zit ook iets incuus maar weet niet wat.

 Ik heb gedacht aan een vervalsing, iemand die met 2 stukken en een schroefpers zoiets zou maken maar waarom zou je hem dan laten circuleren en waarom er dan nog een dubbelslag van maken. Bovendien is het volgens mij een echt kopernikkelplaatje, met koperkleurstrepen zoals je ze soms ziet. Ik kan niet geloven dat het een vervalsing is.

Ben echt benieuwd naar jullie mening. Is hij volgens jullie echt en zoja, hoe in godsnaam is dit gebeurd? Ik heb er in alle geval mijn plezier al aan gehad!
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2015, 20:56:22 pm door Aernout »
COLLECTIONS: graded coins see custom sets

februari 22, 2015, 10:46:48 amReactie #1

philippe

  • Master
  • ****
  • Berichten: 794
Re: NBFB-35 10 Centiem 1902 Fr dubbelzijdige incuus dubbelslag medailleslag
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2015, 10:46:48 am »
Hallo
Ik lees 1905 of ben ik mis, en de dubbele lijntjes onder es (een grote en kleine lijn)  zijn ook nie normaal, dus denk ik dat het geen echte zijn  :'(
In ieder geval zijn het mooie stukjes

februari 22, 2015, 12:56:55 pmReactie #2

Atlantic

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 362
Re: NBFB-35 10 Centiem 1905 Fr dubbelzijdige incuus dubbelslag medailleslag
« Reactie #2 Gepost op: februari 22, 2015, 12:56:55 pm »
Aangepast naar 1905 ;)
COLLECTIONS: graded coins see custom sets

februari 22, 2015, 19:38:25 pmReactie #3

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4747
    • CBNU
Re: NBFB-35 10 Centiem 1905 Fr dubbelzijdige incuus dubbelslag medailleslag
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2015, 19:38:25 pm »
Om zoiets uit de machine te krijgen zouden er reeds twee geslagen munten moeten blijven steken op beide stempels.

Goed stel je voor de eerst munt wordt normaal geslagen. Deze blijft steken met het waarde kant aan de stempel.
De twee munt volgt nu, dus incuus aan één kant (incuse logo) en normaal aan de andere kant (normaal logo). de normale logo kant blijft steken aan de kant van de stempel.
De derde munt valt, deze nu zoals je toont op de foto, het resultaat zou moeten zijn: Een incuse kant van het logo (van de eerste munt) en zwakke normale (of incuse van een incuse) kant (afkomstig van de tweede munt met incuse logo).

Kortom indien 3 munten zouden blijven steken in de machine kan dit maar van één kant zijn. Gezien de eerste munt de waarde kant afschermt.
in ons voorbeeld de kant van het logo.

Is vrees hier een beetje voor.

Zijn er nog andere theorieën ?

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

maart 02, 2015, 20:10:12 pmReactie #4

Atlantic

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 362
Re: NBFB-35 10 Centiem 1905 Fr dubbelzijdige incuus dubbelslag medailleslag
« Reactie #4 Gepost op: maart 02, 2015, 20:10:12 pm »
Vind het ook een zeer vreemd stuk maar als je het ziet lijkt het geloofwaardig, het muntplaatje zelf is voor mij al een mooi bewijs. Moest hij vals zijn welke reden dan, kan mij niet inbeelden dat je dit deed om als 10c in circulatie te gooien, dan waren er toch hogere waardes. Heeft ooit al iemand een valse 2-10-25c gezien, buiten de oorlogstukjes.
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2015, 20:16:10 pm door Atlantic »
COLLECTIONS: graded coins see custom sets

maart 02, 2015, 20:53:08 pmReactie #5

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4747
    • CBNU
Re: NBFB-35 10 Centiem 1905 Fr dubbelzijdige incuus dubbelslag medailleslag
« Reactie #5 Gepost op: maart 02, 2015, 20:53:08 pm »
Niet echt vals...

Eerder een bezighouden van iemand die zich verveelde. Zoals gezegd het is geen hoge waarde = geen groot verlies.
Of misschien gedaan nadat ze ongeldig waren....

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen