Auteur Topic: Nieuwe uitgifte van de catalogus CBNU2022  (gelezen 2018 keer)

september 13, 2021, 18:56:37 pm

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4743
    • CBNU
Nieuwe uitgifte van de catalogus CBNU2022
« Gepost op: september 13, 2021, 18:56:37 pm »
Hierbij plaats ik de cover van mijn vierde en laatste boek van deze reeks, nl. ‘Catalogus van Belgische Numismatische Uitgiften 1831-2022’.

Deze editie, in de gekende formule, heeft 800 bladzijden en bevat heel wat meer informatie.

Door zijn omvang is het meer dan ooit de meest complete catalogus van de Belgische numismatiek en is het een volwaardig naslagwerk geworden die in uw bibliotheek meer dan thuis hoort.

De kenmerken zijn: zwart/wit, 800 bladzijden, 17cm hoog x 12 cm breed x 4,5 cm dik, 850 gram. De uitgever is Numismatica Zuidwest-Vlaanderen en de auteur: Laurens Aernout. Deze catalogus is terug drietalig waarbij de hoofdtaal Nederlands is met een lexicon in Frans en het Engels. De ISBN-code is 9789082449037.

De fysieke verkoop start op de Internationale beurs te Harelbeke op 1 november 2021. De CBNU2022 zal 20 EUR bedragen door de hoeveelheid bladzijden en de beperktere oplage. Vanaf 1 november 2021 is deze via de post verkrijgbaar (die informatie volgt later).

De catalogusprijzen zijn aangepast over meer dan 200 wereldwijde veilingen (periode 2019-2021). Sommige prijzen zijn gestegen, andere gezakt. Nog andere prijzen zijn weglaten omdat die stukken nog niet gezien zijn. Er staan ook geen prijzen meer bij varianten waarvan twijfel kan zijn bij minder kwaliteit, zulke stukken koopt men beter niet … Uiteraard zijn de prijzen altijd een leidraad en geen absolute waarheid.

Ja, er zit tamelijk wat nieuws in editie CBNU2022 :), nl.
- 125+ nieuwe varianten (over alle hoofdstukken),
- enkele nieuwe hybriden bij de munten, etc.
- betere foto's bij sommige stukken,
- betere uitwerking van de buitenlandse biljetten,
- nieuwe data bij Belgische en Belg. Congo biljetten,
- opname van diverse kleinere studies en direct verwerkt in de catalogus,
- meer rand informatie bij sommige munten en bankbiljetten,
- historische rechtzettingen,
- een nieuwe ontdekking bij de 2 centen 1861-1870 in een artikel,
- bij 100 frank Lombard de serie 3000, een oproepartikel.
- interessantere en informatievere tussenbladen en opvullingen van lege plekjes,
- foto’s uit de productiehallen van de Koninklijke munthuizen,
- alle euromunten voor 2021 zijn nu al compleet toegevoegd met speciale dank aan de KNM,
- uitbreiding van de overzichtslijsten van gezochte stukken en biljetten,
- en zoveel meer om te ontdekken…

Tevens wil alle (mede)verzamelaars, verenigingen, clubs, veilinghuizen, privéhandelaars, winkels, forumleden, officiële instanties, etc. bedanken voor hun bijdrage. Enkel door deze samenwerkingen kon de catalogus zo uitgebreid geworden zijn.
Met speciale dank aan de forumleden van de CBNU.be :)

Ik wens u veel lees- en opzoekplezier in deze CBNU2022, maar eerst nog wat geduld oefenen tot 1 november 2021 😉.

mvg,
Laurens Aernout
Start klein om groots te eindigen

december 19, 2022, 19:33:54 pmReactie #1

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4743
    • CBNU
Re: Nieuwe uitgifte van de catalogus CBNU2022
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2022, 19:33:54 pm »
Na net iets meer dan een jaar - en veel sneller dan verwacht- is de Catalogus van Belgische Numismatische Uitgiften 1831-2022 (CBNU2022) uitverkocht.
Met enige trots kijk ik toch terug naar dit project, waarbij ik voor onbepaalde tijd toch een pauze neem.
Met dank aan allen die dit project gesteund hebben en het tot een succes hebben gemaakt :)

Met dank.

Laurens Aernout
Start klein om groots te eindigen