Auteur Topic: HELP ! Zelfklevende munthouders komen open te staan ??  (gelezen 115 keer)

februari 11, 2024, 05:21:41 am

doc.n0rex

  • New
  • *
  • Berichten: 11
HELP ! Zelfklevende munthouders komen open te staan ??
« Gepost op: februari 11, 2024, 05:21:41 am »
Hallo numismatici
Probleempje...
Ik gebruik zo goed als altijd de zelfklevende munthouders van Hartberger
Die gaan in van die plastic bladen, ook van HB, waar er 4x5 stuks in passen
En die gaan dan weer in kaften met band, ook weeral van HB
Nu is het probleem dat na verloop van tijd zo goed als alle kartonnetjes loslaten aan de bovenzijde,
daar waar je de munthouder in/uit steekt en die dus niet echt 100% geklemd zit.
Ik heb ook munthouders die vanuit de binnencirkel loskomen waardoor de munten er dan weer tussen glippen.
De kaften staan steeds met de rug omhoog in de kast, zodat de bladen niet kunnen doorzakken maar gewoon aan de ringen hangen aan de bovenkant.
Eens in de kaft worden de munten er eigenlijk niet meer uitgehaald en het zijn nieuwe, ongebruikte plastic bladen.
Ik ga er ook niet mee naar beurzen of muntenclubs of dergelijke, ze staan allemaal mooi te staan in de kasten en worden niet vaak aangeroerd, als ik dat al doe is dit om er munten bij te steken en doe ik dit steeds met de meeste voorzichtigheid.
In mijn opzicht is de luchtkwaliteit zo goed als het moet zijn, Vochtigheid tussen 45-60%, in de winter 19°C en de zomer misschien heel uitzonderlijk eens 28°C. In de kamer staat ook een Luchtreiniger om stof en fijne deeltjes te filteren.

Hieronder zie je een foto van een 2 Euro munt in een 27,5mm houder waar de bovenzijde openstaat.
Nu zocht ik een oplossing hiervoor...
Na wat hersenspinsels probeerde ik de munthouders dicht te lijmen met Velpon Alleslijm.
Ik deed de lijm in een 10ml spuit met opzetbare canule, vanboven vullen, alle lucht eruit
De munt mooi op de munthouder leggen en vervolgens een zeer dun cirkeltje lijm mooi leggen rondom de munt op het kartonnetje.
Ik had een hoop papierklemmetjes gekocht waarmee ik dan de afgewerkte munthouder met munt dicht kon klemmen.
Werkt prima, alleen een hoop extra werk en telkens 48u wachten tot de lijm helemaal droog is...
Alleen heb ik niet stilgestaan wat, op lange termijn, het effect is van de chemische Velpon eenmaal die lucht binnenin de houder in aanraking komt met de munten, wat type materiaal deze dan ook mogen zijn...
Je kan alles zien hieronder op de foto's
Maar ik vroeg me af of er niemand is die me een makkelijkere oplossing kan aanreiken ?
Kan toch niet dat ik de enige persoon ben die hiermee sukkelt ?
De munthouders werden aangekocht in verschillende loten en via verschillende winkels gespreid over een 5-tal jaar dus een slechte batch lijkt me onmogelijk.
Alle ideeën zijn me meer dan welkom !
Als die Velpon nefast zou zijn voor de munten lees ik het ook graag
Ah ja, neen ik ga niet beginnen met nietjes aangezien ik labeltjes maak om op de munthouders te kleven ;)
Alvast zeer bedankt !!
doc.

februari 11, 2024, 09:04:05 amReactie #1

eurocoinsfun

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 301
Re: HELP ! Zelfklevende munthouders komen open te staan ??
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2024, 09:04:05 am »
Ik lees regelmatig van verzamelaars met hetzelfde probleem. Ofwel komt het plastic van het kartonnetje los, wat minder erg is, ofwel komt het gelijmde plastic van elkaar los. Ikzelf heb het laatste eigenlijk zelden voor. Dan vooral bij grote munten zoals de 5 frank. Ofwel gebruik ik munthouders van Davo of merkloze, maar volgens mij worden die gewoon allemaal in dezelfde fabriek gemaakt.
Wat jezelf doet is eigenlijk wel goed: de mappen niet stapelen, zo worden de munten niet platgedrukt, maar anderzijds worden de munthouders niet blijvend aangedrukt. Maar hiermee gaan de munthouders wel open, wat eigenlijk niet zou mogen. Ik heb toch eerder de induk dat dit probleem zich de laatste paar jaar zich meer en meer stelt.
Zoals je zelf aangeeft is Velpon misschien niet de beste oplossing. Zoals jezelf wel zal weten ruikt dit zeer sterk en kan het inderdaad reageren met het metaal. Ikzelf heb enkele jaren geleden muntcapsules gekocht. Helaas bleken deze niet luchtdicht te zijn. Dus heb ik met een alleslijmer, bijna geurloos,  de capsules toegeplakt. Helaas reageerde het met mijn grootste koperen munten aan de rand (helaas ook met mijn duurste aankoop dat ik ooit gedaan heb). Dus ook weer wat geleerd.
Er zijn verzamelaars die om de zoveel jaar al hun munthouders vervangen. Plastic gaat ook achteruit van kwaliteit na verloop van tijd.
Een andere oplossing is het gebruik van (luchtdichte) muntcapsules, voor je mooiste munten. Nadeel is dat deze heel wat meer plaats innemen.

februari 11, 2024, 10:49:33 amReactie #2

doc.n0rex

  • New
  • *
  • Berichten: 11
Re: HELP ! Zelfklevende munthouders komen open te staan ??
« Reactie #2 Gepost op: februari 11, 2024, 10:49:33 am »
Bedankt voor je reply !
Ik ben dus niet de enige lees ik,
een klein pakje van m'n hart toch want ik vreesde ietwat fouts te doen met die zelfklevende...
Ja die Velpon is dan dus toch niet het beste plan aller tijden,
tot nu toe echter geen reactie met zilver of koper in kartonnen munthouders.
Het gekke is dat m'n mentor, waarvoor ik een 750-tal munthouders met labels heb ontworpen en vervaardigd, ook zelfklevende gebruikt en dat die kerel geen één enkele heeft van mij waarvan de lijm loslaat of ook maar een beetje openkomt, zelfs niet aan de bovenzijde !
Ik heb hem gisteren ingeschreven op deze website omdat hij enkel en alleen misslagen en variaties verzamelt  :)
Hij zal z'n oogjes kunnen uitwrijven en hopelijk ook wat van z'n verzameling kunnen tonen zodat de nieuwe CBNU catalogus ze kan opnemen...

Maar goed, wat je daar zei over luchtdichte capsules is best wel iets waar ik me in kan vinden.
Wel enkel voor m'n beste stukken anders is het te gek.
Aangezien ik graag zelf iets van labeltje erop wil kleven met wat uitleg erop en/of afwijkingen die ik ontwerp in MS Excel en afprint dacht ik aan de iets grotere Slabs van bv. Leuchtturm.
Dat stukje erop dat voorzien is voor een klever is perfect om wat tekst op te typen.
Maar ik vroeg me enkel af of deze luchtdicht zijn ? Vind er geen info over bij de beschrijvingen...
Iemand een idee hiervan of een beter alternatief ?
Ik dacht misschien dat de zwarte inleg iets is van materiaal wat het geheel zou afdichten na dichtklikken van het geheel ?
Foto hieronder
Bedankt alvast,
doc.


Vandaag om 13:12:23Reactie #3

doc.n0rex

  • New
  • *
  • Berichten: 11
Re: HELP ! Zelfklevende munthouders komen open te staan ??
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 13:12:23 »
Ah excuses, helemaal vergeten om dit op te volgen
Ik had hieromtrent contact met de producent van Hartberger en kreeg enkele aanbevelingen
Betreft > DE MAN - WERKENDAM uit NL
https://nl.hartberger.nl/over-ons

Ik plak even de reactie hieronder alsook een handleiding (die velen niet kennen blijkbaar...)

HANDLEIDING ALS PDF IN BIJLAGE

Quote > Dhr. Maran Staal
Allereerst wil ik u bedanken voor de zeer uitgebreide en duidelijke feedback die we van u ontvangen hebben.
Daar kunnen we wat mee en zo kunnen we onze processen constant verbeteren.

We hebben het even nagekeken, maar we hebben in de afgelopen tijd onze folie verbeterd. Deze folie is aanzienlijk dikker geworden, hierdoor wordt de bescherming beter.
Dit was een lange wens van diverse verzamelaars en winkeliers. Echter, brengt het dus ook een effect met zich mee. We testen alle maten die we draaien zelf ook; op UV, op temperatuur en plakkracht in een muntblad. De nieuwe folie moet even ‘bewogen’ worden alvorens het goed gebruikt kan worden. De kleefkrachtig is absoluut hetzelfde, maar de folie geeft minder mee en trekt daarom de folie in de beginuren al wat meer los. Dat is eenvoudig te verhelpen.

Wanneer u een zelfklevende munthouder gebruikt;
- Munthouder vouwlijn bewegen
- Deklaagje zelfklevende tape verwijderen
(even een paar seconden wachten, hierdoor kan de zelfklevende kracht wennen aan de lucht, wat van belang is!)
- Muntplaatsen in het venster
- Munthouder dichtvouwen en goed rondom de munt aandrukken
- Munthouder vastpakken en licht (!) buigen, zodat de folie rondom de munt wat meer rekbaar wordt.

Die laatste twee stappen worden vaak niet meer gedaan, maar hierdoor trekt de zelfklevende tape eerder los. In de begin tijd moet alles even ‘wennen’, waardoor optimalisatie van belang is.
In de bijlage heb ik een snelle PDF gemaakt met daarop een voorbeeld van hoe de munthouder gevouwen dienen te worden. In de toekomst gaan we dit ook met een video duidelijk maken.

* Als reactie op de vraag waarom het muntvenster bijna nooit centraal geponsd is
Quote > Dhr. Maran Staal
- We testen alle series die we draaien per verschillende maat. In de voorgaande jaren hebben we weinig bijzonders kunnen ontdekken. Onze unieke en zeer veilige folie is nog dikker geworden en hiermee ook verbeterd. Daar is niets afwijkends aan te zien. Er is in de laatste serie van november 2023 iets met de tape; soms lijkt hij los te komen. Bij ons in de productiemappen is niets zichtbaar, maar dit verschilt. Sinds januari is daar niets meer van te zien, gelukkig!

- Op de verpakkingen etc. wordt niets aangegeven, dat roept teveel verwarring op. Mochten er serieuze klachten zijn, dan moeten klanten of altijd mailen/schrijven/bellen. Dan kunnen we het serieus oppakken en er vormt altijd een garantie. Wij/ik staan absoluut garant voor onze machine.

- Onze machine is een uniek stuk; we produceren op een niet nader te omschrijven manier in een hogere snelheid dan de concullega’s. We kunnen u dan ook niets over ons productieproces vertellen, aangezien ze uit Azië en Duitsland gretig meekijken. Daar behoeden we ons voor. De afwijking in de stansgaten kan ontstaan aan het verloop van de machine, dit is helaas niet te remmen. We attenderen al onze medewerkers erop dat de munthouders recht en uitgelijnd zijn. Echter, wil er altijd een kleine afwijking vormen, door het seriematig verwerken van de gaten.
We doen ons best en bij te scheve houders willen we altijd bericht ontvangen. Aan de hand van de dozen kunnen we altijd gegevens terughalen.

****************************************************************************************