Auteur Topic: Zinken munt is behandeld met iets dat ik er niet af krijg ! HELP !!  (gelezen 7664 keer)

februari 06, 2023, 19:30:17 pm

doc.n0rex

  • New
  • *
  • Berichten: 8
Zinken munt is behandeld met iets dat ik er niet af krijg ! HELP !!
« Gepost op: februari 06, 2023, 19:30:17 pm »
Ik heb hier enkele zinken munten die door iemand zijn behandeld met een hardnekkig goedje, ik vermoed ter conservering ?
Ik heb m'n zinken munten liefst licht van kleur en geef ze dan een dun laagje vaseline zodat ze hun kleur behouden...
Nu had ik enkele donkere munten uit de verzameling genomen om ze mooi licht te maken tot ik merkte dat er enkele zijn welke iets van glimmende laag hebben...
En ik krijg het er voor geen meter af !
Ik was onwetend begonnen met wat warm water, tandpasta en zeer zachtjes borstelen...
Normaliter is dat meer dan voldoende... Bij deze munt, Noppes !
Wat raad gevraagd aan m'n mentor, die zei voorzichtig behandelen met desolvant (om nagellak te verwijderen)
Zodoende besteld, vandaag toegekomen, maar het resultaat is ook Noppes :-(
Ik ben dan uiteindelijk over gegaan op White Spirit ! Ja je leest het goed...
Mijn watje bleef even wit, niets kwam eraf ?
Ik heb de munt zelfs 30 minuten in dat vergif laten weken, nadien geprobeerd met tandenborstel... Noppes ??
Weet iemand wat voor goedje er op m'n zinken munten zou kunnen zitten ?
En belangrijker... Hoe krijg ik het er af ?
Ik kan toch moeilijk een pot afbijtmiddel gaan kopen...
De munt is zo goed als FDC voor zover ik kan zien, het is een 5 Frank 1943 Frans
Ik heb een foto genomen van de Vz. met m'n gsm, je ziet dat ze donker is maar de glans niet echt...
Alle hulp & ideeën zijn meer dan welkom !!
Groeten,
doc.

februari 07, 2023, 10:44:40 amReactie #1

WDA

  • Gast
Re: Zinken munt is behandeld met iets dat ik er niet af krijg ! HELP !!
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2023, 10:44:40 am »
Er zijn inderdaad munten behandeld geweest ter conservering, normaalgezien zou dit makkelijk verwijderd moeten kunnen worden zie ook bvb https://www.dnb.nl/media/wh5hggzl/reinigen-munten.pdf nl afhankelijk van wat er op zit met aceton, terpentijn of iets anders. Je koopt beter geen munten waar iets op zit lijkt mij, en als je er toch hebt blijf je er beter af tenzij het courante munten zijn waarmee je wil experimenteren.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2023, 20:08:47 pm door WDA »