Auteur Topic: Suggestie : standardiseren van het onderwerp  (gelezen 3810 keer)

juni 01, 2020, 09:47:17 am

Gerard

  • Master
  • ****
  • Berichten: 879
Suggestie : standardiseren van het onderwerp
« Gepost op: juni 01, 2020, 09:47:17 am »
Ik volg deze site al een aantal jaren en dan vooral via de ongelezen berichten. Op die manier vul ik mijn eigen lijst met zoekertjes aan. Ik stel echter vast dat er geen enkele regel is voor het opstellen van het onderwerp. Zou het niet beter zijn om altijd het BFM nummer in de titel te plaatsen; gevolgd door jaartal, taal en pas daarna een korte beschrijving? Misschien zou er dan ook minder dubbele onderwerpen aangemaakt worden. Ook het opzoeken van bepaalde munten zou hierdoor toch ook eenvoudiger worden.

Of gebruikt IK deze site niet op de juiste manier.

graag reacties
Gerard

juni 01, 2020, 12:14:27 pmReactie #1

eurocoinsfun

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 301
Re: Suggestie : standardiseren van het onderwerp
« Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2020, 12:14:27 pm »
Ik ken niet veel van computers en websitebeheer, maar de sortering van ongelezen berichten per onderwerp is theoretisch misschien wel mogelijk, maar praktisch misschien te ingewikkeld.
Ik zat in het verleden nog op andere fora (niet munten gerelateerd) en allen hadden hetzelfde principe zoals hier.
Ik begrijp ook dat er onderwerpen zijn die je niet interesseren, zeker met de opname van de taksplaatjes. Soms had je twee pagina's en meer ongelezen berichten van een taksplaatjes, wat mij ook niet interesseert.
Ik zoek meestal op jaartal met de zoekfunctie, want soms moet je per onderwerp  wel vijf pagina's doorbladeren en kan je er al snel overkijken. Het overzicht kan ook helpen, alleen is deze niet volledig. Al wordt op jaartal zoeken ook al ingewikkeld, want je krijgt dan ook al heel wat serienummers in je zoekresultaten.
Ik denk ook wel dat het verstandiger is om de overzichtlijsten sneller aan te vullen, topics bij elkaar te voegen of uit elkaar te halen. Geen slecht woord naar de modorater, maar het kan wel helpen om dubbele meldingen uit te sluiten.
Want op den duur kan het weleens een soep worden.
En de regel die jij zegt hoe je een topic moet starten, is of was er wel degelijk volgens mij. Alleen vind ik deze niet meer terug op 1, 2, 3.

juni 01, 2020, 14:46:25 pmReactie #2

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4743
    • CBNU
Re: Suggestie : standardiseren van het onderwerp
« Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2020, 14:46:25 pm »
Ik stel echter vast dat er geen enkele regel is voor het opstellen van het onderwerp. Zou het niet beter zijn om altijd het BFM nummer in de titel te plaatsen; gevolgd door jaartal, taal en pas daarna een korte beschrijving? Misschien zou er dan ook minder dubbele onderwerpen aangemaakt worden. Ook het opzoeken van bepaalde munten zou hierdoor toch ook eenvoudiger worden.

Helemaal bovenaan op het forum staat een soort korte introductie. In het Nederlands is hier de link hier.

Ik heb de suggestie van de titel indeling erbij gevoegd, het is het goed idee.
Tevens zorgt dit voor minder werk voor mij als ik het overzicht update.

Wel even bij vermelden dat het begin van de titel dus het getal tussen haakjes bv. (1) gelieve er NIET bij te plaatsen.
Ik plaats deze erbij om zo te weten hoever ik sta met het overzicht.

Met dank !

mvg,
LA
Start klein om groots te eindigen

juni 01, 2020, 15:28:08 pmReactie #3

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4743
    • CBNU
Re: Suggestie : standardiseren van het onderwerp
« Reactie #3 Gepost op: juni 01, 2020, 15:28:08 pm »
Ik begrijp ook dat er onderwerpen zijn die je niet interesseren, zeker met de opname van de taksplaatjes. Soms had je twee pagina's en meer ongelezen berichten van een taksplaatjes, wat mij ook niet interesseert.

Ik denk wel dat die periode voorbij is, gezien de meeste (gekende) collecties nu verwerkt zijn... ;-)


Ik zoek meestal op jaartal met de zoekfunctie, want soms moet je per onderwerp  wel vijf pagina's doorbladeren en kan je er al snel overkijken. Het overzicht kan ook helpen, alleen is deze niet volledig. Al wordt op jaartal zoeken ook al ingewikkeld, want je krijgt dan ook al heel wat serienummers in je zoekresultaten.

Als ik zo lees kan ik wat tips geven om gerichter te zoeken, zo kun je op verschillende plaatsen de zoekfunctie gebruiken.
- Als je die op heel het forum wilt doorzoeken => hierbij staat u op het zogezegd startscherm van het forum waar alle rubrieken zichtbaar zijn. Als u nu de zoekbalk rechtsboven gebruikt doorzoekt deze heel het forum. => zie foto 1

- Als je bij een bepaald onderwerp wilt zoeken bv. 1 centime 1902 => hierbij gaat u naar dit onderwerp namelijk '1 centime'. Als u nu de zoekbalk rechtsboven gebruikt doorzoekt enkel alle onderwerpen in de rubriek 1 centime => zie foto 2

- Als je meerdere bepaalde onderwerpen zoekt bv. alle 1 en 2 centen met dubbele 8 noord => hierbij moet op knop 'ZOEK' drukken. hierbij krijgt u enkele velden om in te vullen zoals uw zoekterm, over welke periode, etc. maar ook in welke rubrieken gezocht moeten worden dus hier 1 en 2 centimes => zie foto 3.

Kortom bij het toepassen van deze tips zou je geen taksplaatjes mogen zien in uw zoekresultaten bij munten, etc.

Pas op: Wat NIET werkt is de zoekbalk gebruiken bij het overzicht van de titels, gezien de functie enkel de hoofdtitels doorzoekt => zie foto 4.

Ik denk ook wel dat het verstandiger is om de overzichtlijsten sneller aan te vullen, topics bij elkaar te voegen of uit elkaar te halen. Geen slecht woord naar de modorater, maar het kan wel helpen om dubbele meldingen uit te sluiten.
Want op den duur kan het weleens een soep worden.

Dit echter altijd een kwestie van tijd. De balans hobby versus werk versus privé moet wat stabiel zijn....
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2020, 15:31:49 pm door Aernout »
Start klein om groots te eindigen

juni 01, 2020, 17:40:26 pmReactie #4

eurocoinsfun

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 301
Re: Suggestie : standardiseren van het onderwerp
« Reactie #4 Gepost op: juni 01, 2020, 17:40:26 pm »
Bedankt voor de tips!

juni 02, 2020, 18:00:48 pmReactie #5

Gerard

  • Master
  • ****
  • Berichten: 879
Re: Suggestie : standardiseren van het onderwerp
« Reactie #5 Gepost op: juni 02, 2020, 18:00:48 pm »
Spijtig dat de standardisatie van het onderwerp enkel voorgesteld wordt en niet wordt afgedwongen.

juni 07, 2020, 14:16:18 pmReactie #6

oisser

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Suggestie : standardiseren van het onderwerp
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2020, 14:16:18 pm »
Spijtig dat de standardisatie van het onderwerp enkel voorgesteld wordt en niet wordt afgedwongen.

Of het nu moet afgedwongen worden of niet laat ik in het midden maar...

Is het echt niet mogelijk om de aanduiding van het aantal gekende exemplaren achteraan de titel te plaatsen ipv vooraan? Nu heb je na het klikken op "onderwerp"' een gesorteerde lijst naargelang dit aantal en dat is nu iets wat niet echt belangrijk is voor de forumgebruikers die een post willen zoeken. In dit geval moet je noodgedwongen de hele resem van tabbladen doorwandelen want een muntserie staat er meerdere keren in. Dit gecombineerd met het feit dat bijvoorbeeld 5 centiemen aangegeven worden als 5c, 5 Centiemen, 5 centiem, 5 cent. enz hoe kan je dan voorkomen dat er onderwerpen dubbel worden gezet, je ziet er, zonder het te willen, los over.

Dit is toch vrij eenvoudig te voorkomen als je de opmaak vastlegt op (een fictief voorbeeld):

BFM-321 - 1984 - VL - "hier komt de beschrijving" (9)

Je hebt nu van 1 bepaalde munt alle varianten bij elkaar na het klikken op "onderwerp". De 5 centiemen heb je meestal eerder toch al geselecteerd en moet je niet expliciet meer vermelden. Een andere manier is om een verdere opsplitsing te maken en elke BFM (of andere) nummer een eigen sub-board te geven. Geen idee of dit haalbaar is en hoeveel werk. Mijn excuses dat ik zotte dingen schrijf.

Deze reaktie schrijf ik enkel omdat ik nu meer dan twee uur bezig ben om te proberen 5 varianten op het forum te zetten. Veel te lang. Twee er van zijn open vragen waar ik een eerste reaktie op geef, ééntje is een extra aanvulling op een bepaalde post en de laatste twee zijn -vermoedelijk- nieuwe varianten of althans ik zie geen eerdere melding. Maar hier ben ik nu niet 100% zeker van en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Dit is absoluut geen kritiek op de mensen die hun kostbare tijd in dit forum steken, laat dit heel duidelijk zijn. Constructieve reakties zijn steeds welkom.

mvg,

Dimitri


juni 08, 2020, 07:01:15 amReactie #7

Atlantic

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 362
Re: Suggestie : standardiseren van het onderwerp
« Reactie #7 Gepost op: juni 08, 2020, 07:01:15 am »
Mag voor mij allemaal.
Ivm het 5 cent, centiemen ea issue. Ik gebruik altijd de zoekfunctie binnen de categorie, bv. 5 cent, en zoek op het jaar. Dan krijg je enkel de gemelde van dat jaar. Dat werkt het makkelijkst voor mij en dan is vaste naamgeving minder essentieel.
COLLECTIONS: graded coins see custom sets

juni 11, 2020, 19:23:08 pmReactie #8

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4743
    • CBNU
Re: Suggestie : standaardiseren van het onderwerp
« Reactie #8 Gepost op: juni 11, 2020, 19:23:08 pm »
Spijtig dat de standaardisatie van het onderwerp enkel voorgesteld wordt en niet wordt afgedwongen.

Gezien we werken op vrijwillige basis is afdwingen quasi onmogelijk.

Ik kan enkel maar beroep doen aan de bereidwilligheid van de mensen die berichten posten.

We moeten het ook nog prettig houden, tis immers een hobby.

mvg,
LA
Start klein om groots te eindigen

juni 11, 2020, 19:33:41 pmReactie #9

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4743
    • CBNU
Re: Suggestie : standardiseren van het onderwerp
« Reactie #9 Gepost op: juni 11, 2020, 19:33:41 pm »
Is het echt niet mogelijk om de aanduiding van het aantal gekende exemplaren achteraan de titel te plaatsen ipv vooraan? Nu heb je na het klikken op "onderwerp"' een gesorteerde lijst naargelang dit aantal en dat is nu iets wat niet echt belangrijk is voor de forumgebruikers die een post willen zoeken. In dit geval moet je noodgedwongen de hele resem van tabbladen doorwandelen want een muntserie staat er meerdere keren in. Dit gecombineerd met het feit dat bijvoorbeeld 5 centiemen aangegeven worden als 5c, 5 Centiemen, 5 centiem, 5 cent. enz hoe kan je dan voorkomen dat er onderwerpen dubbel worden gezet, je ziet er, zonder het te willen, los over.

Dit is toch vrij eenvoudig te voorkomen als je de opmaak vastlegt op (een fictief voorbeeld):

BFM-321 - 1984 - VL - "hier komt de beschrijving" (9)

Je hebt nu van 1 bepaalde munt alle varianten bij elkaar na het klikken op "onderwerp". De 5 centiemen heb je meestal eerder toch al geselecteerd en moet je niet expliciet meer vermelden. Een andere manier is om een verdere opsplitsing te maken en elke BFM (of andere) nummer een eigen sub-board te geven. Geen idee of dit haalbaar is en hoeveel werk. Mijn excuses dat ik zotte dingen schrijf.

In het voorbeeld hieronder heb ik de locatie gezet om te zoeken bij het board van 5 cent.
Zoals Wim reeds vermeld bij het zoeken op jaartal zou uw zoekresultaten al veel verfijnder moeten zijn.
Wil je dit eens testen en uw bevindingen melden aub.

Die (getal) heeft bij de samenstelling van de papier catalogus wel een meerwaarde, vandaar ik deze liever daar zou behouden....

Deze reaktie schrijf ik enkel omdat ik nu meer dan twee uur bezig ben om te proberen 5 varianten op het forum te zetten. Veel te lang. Twee er van zijn open vragen waar ik een eerste reaktie op geef, ééntje is een extra aanvulling op een bepaalde post en de laatste twee zijn -vermoedelijk- nieuwe varianten of althans ik zie geen eerdere melding. Maar hier ben ik nu niet 100% zeker van en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Hierin twee uur werk steken om 5 berichten te posten kan inderdaad de bedoeling niet zijn.
Is mogelijk om eerst eens de tip te proberen ? Dan zien we hoe ver we raken...


Dit is absoluut geen kritiek op de mensen die hun kostbare tijd in dit forum steken, laat dit heel duidelijk zijn. Constructieve reakties zijn steeds welkom.

We zien dit niet als kritiek ;-)

mvg,
LA
Start klein om groots te eindigen

juni 12, 2020, 06:34:55 amReactie #10

oisser

  • Professional
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Suggestie : standardiseren van het onderwerp
« Reactie #10 Gepost op: juni 12, 2020, 06:34:55 am »
Laurens,

Dit gaat nu beter. Volgende keer zal de nodige tijd beperkter zijn :)

mvg,

Dimitri

juni 12, 2020, 18:34:54 pmReactie #11

Aernout

  • Forum Administrator
  • Master
  • *****
  • Berichten: 4743
    • CBNU
Re: Suggestie : standardiseren van het onderwerp
« Reactie #11 Gepost op: juni 12, 2020, 18:34:54 pm »
Laurens,

Dit gaat nu beter. Volgende keer zal de nodige tijd beperkter zijn :)

mvg,

Dimitri

Goed om te horen !  Indien nog vragen post u deze maar ;)

mvg,
LA
Start klein om groots te eindigen